23.11.13

der gik kage i mine cookies

Godaften søde læsere, jeg må være ærlig, åh åhh...
Idag bagte jeg cookies med chokoladestykker i for første gang - eller... jeg prøvede i hvert fald på det hihi. Min veninde og jeg fik pludselig en ret spontan idé her til aften, om at bage cookies. Anna har heller ikke prøvet det før, så i stedet for 12 fine cookies, er klatterne nu ved at flyde sammen til én stor, blød kage med en lidt cookie-agtig overflade. Men så må vi bare snyde og skære dem ud så det ligner rigtige cookies, bare firkantede kager. Mon ikke de smager OK alligevel? :D hihi.

I hvert fald.. her er opskriften som er fundet HER:

Ingredienser:
  • 275 g brun farin
  • 2 tsk vaniljesukker
  • 2 æg
  • 1 tsk salt
  • 1/2 tsk natron
  • 1 tsk bagepulver med top
  • 250 g hvedemel
  • 100 g overtrækschokoladeknapper (eller hvad det nu hedder)
  • 100 g 70% chokolade med appelsinsmag
  • 1 dl rapsolie (en smagsneutral olie)
  • Saften fra en halv appelsin

Fremgangsmåde:
Start med at piske brun farin, vanilje og æg sammen i et par minutter, indtil blandingen er lys og luftig. Tilsæt sigtet mel (det gjorde vi ikke, fordi vi ikke havde nogen si), bagepulver, natron og salt, og pisk det hele sammen. Derefter bland grofthakket chokolade og olie i, til en jævn blandning opnås.
Derefter blandes olien og appelsin saften godt ind i dejen, ved at vende dejen godt med en dejskraber.
Efterfølgende skal dejen stå en times tid på køl, for den bliver nemmere at arbejde med. 
Varm ovnen op til 175, vi satte ovnene på varmeluft men vi ved ikke om det er det rigtige, da der ikke stod noget. Efter en times tid tages dejen ud i stuetemperatur, og med to skeer fordeles cookie-klatterne på en bageplade (vi anbefaler at klatterne deles på 2 bageplader for at det ikke bliver en stor cookie kage som vores hihi) Ikke tryk, ikke mas på kagerne men bare sæt dem i ovnen og glæd dig til de er færdige.

Kagerne skal bages i 8-10 minutter, men vores kager skulle have længere tid og endte faktisk med at skulle have 20 minutter for at dejen ikke var flydende. Kagerne skal falde sammen i 5 minutter på bagepladen efter de er taget ud af ovnen og efterfølgende flyttes over på en risk, hvor de køler helt af.

Selvom de mislykkedes lidt, smagte de rigtig godt. Det er ikke sidste gang jeg skal lave dem.

Det er en opskrift jeg kan anbefale, de er rigtig lækre.
Har i nogen opskrifter som i bare elsker?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din besked